צילום סנובורד

על ידי 1 בפברואר 2005מכור ללבן

כל מי שניסה יודע – צילום סקי או סנובורד הוא משימה קשה במיוחד. המצלמה מפסיקה לעבוד אחרי כמה תמונות, השלג מתקבל אפרורי או אפילו ירקרק והקפיצה האדירה שצילמתם בפאן-פארק נראית עלובה על הנייר או מסך המחשב. בכתבה שלפניכם כמה עקרונות בסיסיים ודגשים, שישפרו פלאים את התמונות אותן אתם מחזירים מן ההרים. למען הנוחות אתאר בעיקר עבודה על מכשולים ב-Fun-Park, אך את העקרונות ניתן ליישם גם בצילום של FreeRiding.

המכשול העיקרי הוא, כמובן, מזג האוויר ובפרט הקור והרטיבות, המשפיעים לא רק עלינו אלה גם על הציוד בו אנו משתמשים. להבדיל מגלישה, צילום הוא פעילות סטאטית, כך שהגוף מתקרר במהירות וחשוב להיערך בהתאם. זוג כפפות עבות אינו מאפשר את תפעול המצלמה, אך בדרך כלל לא ניתן לשהות על ההר בלי כפפות כלל. אם אתם מתכננים יום צילום בשלג קחו אתכם זוג נוסף של כפפות דקות יותר, איתן ניתן לתפעל לפחות את הפונקציות הבסיסיות של המצלמה. הקור משפיע לרעה גם על הבטריות, להן יש נטייה מרגיזה לקפוא ברגע הכי פחות מתאים. הפטנט הוא פשוט להחזיק סט חלופי בכיס פנימי, כך שברגע שהסט שבמצלמה קופא עושים רוטציה עם זה מהכיס, שנותן עבודה בזמן שהסט הקפוא מפשיר מחום הגוף. מי שיוצא לצלםFree Riding מחוץ לפיסט צפוי להרטיב את המצלמה שלו, ולא משנה עד כמה יזהר, כך שתמיד כדאי לסחוב בתיק גם מגבת קטנה.
טיפ נוסף, קטן אך חשוב: את המצלמות תמיד לשמור בתיק גב ולא בכיס החזה. במקרה של נפילה תיק הגב בטוח יותר עבור הציוד, וחשוב מזה, עבורכם. גם מצלמות כיס קטנות, טלפונים סלולאריים או כל גוף קשיח אחר אסור לשים בכיס החזה! נפילה לא מזיקה על הפיסט יכולה להיגמר בצלעות שבורות בגלל השתטחות על מצלמה.

חשיפה נכונה בשלג היא תורה בפני עצמה, אותה לא ניתן להסביר כאן לעומק. אם תזכרו עיקרון אחד תוכלו בכל זאת לשפר את התוצאות – מדידת האור שאתם מקבלים מהמצלמה היא לא נכונה! השלג, שתמיד מהווה חלק גדול מהפריים, מחזיר יותר מ-90% מאור השמש הפוגע בו. מד האור של המצלמה מכוון תמיד למדידת אור בפריים המכיל קשת מאוזנת של צבעים (או של גווני אפור בצילום שחור/לבן), ולכן מד האור תמיד "יטעה" בשלג. הדבר נכון גם לגבי מד האור במצלמות דיגיטאליות, ורלוונטי לכל פריים שאינו מאוזן מבחינת גוונים ומכיל הרבה מאוד לבן או שחור.
על מנת לתקן את הטעות ולקבל חשיפה נכונה יש לבצע חשיפת יתר. כלל האצבע הוא להכניס 1.5 סטופס יותר ממה שמורה מד האור. ממש כך. אם לדוגמה מד האור מורה עלF-5.6 11500, החשיפה הנכונה תהיה F-5.6 1500 או 1250 F-8. ברוב מצלמות הרפלקס יש מפצה חשיפה, אותו ניתן לכוון מראש ל-(1.5+). ככלל, סנובורד הוא ספורט מהיר, כך שכדאי לשמור על מהירות תריס גבוהה (1500 ומעלה) כדי להימנע ממריחות.

צילום טוב הוא פרי מאמץ משותף של צלם וגולש, כך ששיתוף פעולה הדוק בין השניים הוא בבחינת הכרח. הליפט הוא מקום טוב לתכנונים וכדאי לנצל את זמן העלייה לסיכומים בנוגע למסלול הצפוי, לנקודות בהן אתם מעוניינים לחכות ולתרגילים הצפויים. אתם עומדים להיפרד עוד רגע ורצוי לקבוע כמה סימני ידיים מראש, שיסייעו בהעברת מסרים כמו: "אני מוכן – תן גז" או "אני לא מוכן – המתן בסבלנות".
בבחירת הנקודה ממנה תצלמו כדאי להתחשב בכמה גורמים. שימו לב לכיוון השמש והשתדלו שלא תהיה בדיוק מול העדשה. חשוב שבתמונה ניתן יהיה לראות את נקודות ההמראה והנחיתה או לפחות אחת מהן, כך שניתן יהיה לחוש את הגובה ואת מרחק הקפיצה. לעולם לא תראו במגזין תמונה של גולש על רקע השמים בלבד.
גולשים מגיעים לקיקר גדול ב-70 קמ"ש ויותר. נסו לבחור מקום ממנו אתם יכולים לשמור על קשר עין בזמן ההרצה לקפיצה, מה שיעזור לכם להיות מוכנים ברגע המכריע. אל תנסו לרדוף אחרי הגולש עם העדשה. הוא מהיר מדי. נסו במקום זאת להעריך איפה הוא אמור לעבור, קיבעו את הקומפוזיציה של התמונה מראש וחכו לגולש שיכנס לפריים. התמונות המוצלחות ביותר הן אלה התופשות את הגולש בשיא הגובה או ברגע האחיזה בבורד, כאשר השילוב בין שניהם הוא השילוב המנצח. גולש טוב אמור לספק את הסחורה הנוצצת הזו. אם הצלחתם להשיג את התמונה עבורה העפלתם לראש ההר, כנראה שזה זמן טוב לרדת על איזה בירה במסעדה.
סוג הסרט המומלץ לצילום בשלג הוא נגטיבDaylight רגיל. 100ASA יעשה את העבודה בשעות היום, ואפשר להצטייד גם ב-400ASA עבור האור של שעות אחר הצהרים והערב. בימים מעוננים כדאי לחסוך בפילם, להשאיר את תיק המצלמות בחדר ולגלוש עם החברה בין העצים.

צילום דיגיטלי

רובנו משתמשים היום במצלמות דיגיטליות, חלקן מקצועיות יותר וחלקן פשוטות יחסית. הצילום הדיגיטלי זהה ברובו לצילום עם פילם, אך כדאי להקדיש מעט יותר תשומת לב לכמה נקודות, הרלבנטיות בעיקר לצילום ספורט שלג.
א. דיליי / השהייה – במצלמות ביתיות פשוטות יותר ישנו הפרש מרגיז בין רגע הלחיצה על הכפתור לבין רגע הצילום בפועל. גלישה היא ספורט מהיר מאוד וההשהיה, שלעיתים מגיע לשנייה שלמה, תקשה מאוד על צילום ברגע המתאים ביותר. מוטב שלא לצלם במצלמות הלוקות בהשהיה כזו, או להקפיד ולצלם פרונטאלית, כאשר אובייקט הצילום נע לעברך או ממך.
ב. B.W – White Balance / איזון לבן – יש להקפיד על כיוון נכון של ה-W.B על מנת לקבל צבעים ריאליסטיים עד כמה שאפשר. גם במצלמות פשוטות יחסית ישנה אפשרות בחירה בין כמה מצבי W.B אוטומטיים, המתייחסים לכמה מצבי תאורה בסיסיים. האופציות הנפוצות הן אור שמש מלא, צל, אור טנגסטן (נורת להט ביתית), פלואורסנט וצילום עם פלאש. כדאי להקפיד להתאים את מצב איזון הלבן לתנאי מזג האוויר, ובפרט "אור שמש" או "צל".
ג. במצלמות מתקדמות יותר ניתן לכוון את ה-W.B בצורה ידנית, מה שיניב את התוצאות הטובות והמדויקות ביותר באם תבצעו התאמה נכונה. כל שעליכם לעשות הוא לכוון את המצלמה למשטח לבן, השרוי בתנאי תאורה זהים לאלה בהם אתם עומדים לצלם, ולפעול בהתאם לקריאה המתקבלת. אם אתם עומדים לצלם בשמש אל תכוונו על משטח מוצל, ולהיפך. התהליך קצר וקל לביצוע, ובהחלט שווה את מאמץ הנבירה בין דפי המדריך.

בהצלחה.

מאת:
ברק אוסרוביץ,a.k.a BarakO, מצלם ספורט חורף משנת 2001
עבודותיו מתפרסמות במגזינים ברחבי באירופה
www.barako.dds.nl

לפוסט הבא
משתמש באפליקציית פייסבוק? פתח באפליקציה המשך בדפדפן
לאיזה סניף תרצה לנסוע? סניף תל אביב סניף חיפה סניף הרצליה
לאיזה סניף תרצה להתקשר? סניף תל אביב סניף חיפה