ריילים

על ידי 1 בינואר 2007מכור ללבן

ראית את הסוויץ' באקסייד ליפסלייד לפרצל על הדאבל-קינק שהוא דפק?!

אם המשפט הנ"ל הוא ג'יבריש מוחלט בשבילכם, הכתבה הבאה תעזור לכם להבדיל בין הסליידים השונים כמו גם בין הריילים לסוגיהם.

אז מה זה רייל אתם שואלים? רייל הוא מושג שהגיע מעולם הסקייטבורד, שמשמעותו הוא מעקה.
בשנות ה80 לא הספיקו לסקייטרים המדרכות והכבישים, אז הם החלו לנסות להחליק על דברים חדשים ומאתגרים, בינהם גם מעקים. לאורך הזמן התפתח המושג, וכיום הוא כולל בתוכו שלל צורות של מוטות מתכת, עץ וחומרים אחרים.

לתודעה הרחבה של עולם הסנובורד נכנס הרייל לקראת סוף שנות ה-90. מאז הנושא התפוצץ, ולא תמצאו סנופארק שמכבד את עצמו שאין לו מבחר רחב של ריילים ובוקסים.
כיום, גלישה על ריילים הפכה לטרנד חדש, שנקרא ג'יבינג(jibbing). ג'יבינג זה בעצם גלישה על כל דבר שהוא לא שלג – מעקים, מדרגות, גגות, ילדים וכו.

במקביל לרייל, יש גם בוקס. בוקס כשמו-כן-הוא, קופסא. בוקס הוא בעצם רייל בעל שטח פנים רחב יותר. לכל צורה של רייל יש בוקס מקביל.

אז איזה צורות יש אתם שואלים? בבקשה:
פלאט – רייל או בוקס ישרים.

דאון – רייל או בוקס משופעים כלפי מטה.

קינק – חלקו הראשון פלאט, וחלקו השני דאון, או להיפך.

דאבלטריפל קינק – כנ"ל כמו הקינק הרגיל, רק הצורה חוזרת על עצמה מספר פעמים.
אם תרצו לתאר רייל מטורף, שחבר שלכם עומד לעשות, והרייל הוא לדוגמה דאבל קינק, אשר מתחיל בשיפוע כלפי מטה, הופך לישר ושוב הופך למשופע, תתארו זאת כך: הרייל הוא דאון-פלאט-דאון.

ריינבו – צורתו כצורת קשת.

סי – צורתו כצורת האותC

אס – כצורת האותS

באטל שיפ(battle ship) – משופע כלפי מעלה, הופך לפלאט, ואז משופע כלפי מטה.

רולר קוסטר(roller coaster) – מזכיר בצורתו מסילה של רכבת הרים.

עכשיו שאנחנו מכירים את הריילים, אפשר לעבור לחלק העיקרי והמבלבל ביותר – הטריקים. ביצוע תרגיל על רייל נקרא 'גריינד' או 'סלייד', הרשימה הבאה תיהיה רשימה של הגריינדים והסליידים השונים.

רגע לפני התרגילים, הבהרה קצרה וחשובה – מה זה פרונטסייד ובאקסייד?
לגולש רגולר (שרגלו השמאלית היא הקדמית) פרונטסייד יהיה סיבוב שמאלה, ובאקסייד ימינה.
לגולש גופי בדיוק ההיפך.
5050 – בדרך כלל התרגיל הראשון שמנסים, כשמתחילים עם עניין הריילים. בסלייד זה, פשוט גולשים ישר על רייל. בגלל שה5050 הוא אחד התרגילים הקלים ביותר, כל מה שיש לעשות זה לקפוץ על הרייל ולנחות עליו כשהמשקל שלכם ממורכז על הבורד.

באקסייד 5050 – התרגיל הזה הרבה יותר מפחיד מה5050 הרגיל. ההבדל היחיד, שעושה את כל ההבדל, הוא כשניגשים לרייל , הוא יהיה מאחורי הגב, כלומר, אם אתם גולשים רגולר, הרייל יהיה משמאלכם.
טיפ קטן בשביל התרגיל הזה: בעת הגישה, אל תתקרבו יותר מידי לרייל, כי אתם עלולים לפגוע עם הזנב של הבורד ברייל, מה שיגרום לכם לנחות עם הפנים בצידו השני – לא נעים. כשאתם על הרייל, תסתכלו כמה שיותר רחוק לכיוון קצה הרייל, זה יעזור עם השיווי משקל – תקף לכל הסליידים.

בורדסלייד – בסלייד זה הבורד נמצא ב 90 מעלות לרייל והגוף מופנה לירידה. בעצם אפשר להתייחס לתרגיל הזה כאל באקסייד בורדסלייד, אבל הוספת 'באקסייד' לשם יהיה כמו לומר בורד סנובורד, או כדור כדורסל, דבר שיעשה אתכם למגוחכים בעיני חברכם.
כשאתם באים לבורדסלייד, הגישה תיהיה כמו זאת של הבאקסייד 5050, רק שאחרי הפופ, תסובבו את הכתפיים פרונטסייד לכיוון הרייל. תזכרו לנחות על הרייל בברכיים כפופות, וכך גם בירידה ממנו.

פרונטסייד בורדסלייד – הגישה לרייל היא כשהוא מלפנים, כלומר לגולש רגולר הוא יהיה מימין. בעת הקפיצה יש להסתובב באקסייד ולנחות על הרייל כשהגב מופנה לירידה. תרגיל קשה עם המון סטייל.
בפעם הראשונה כדאי לנסות את התרגיל הזה על בוקס ארוך ורחב, להתחיל ב5050 רגיל, ואז לסובב את האגן באקסייד ולהסתכל מעבר לכתף המובילה כדי שתראו לאן אתם גולשים.

ליפסלייד – או פרונטסייד ליפסלייד, אך גם כאן לא מציינים את הפרונטסייד. הגישה לליפסלייד זהה לגישה לפרונטסייד בורדסלייד, כשהרייל נמצא בצד הבהונות. לאחר הפופ יש להסתובב פרונטסייד ולנחות בעמדת בורדסלייד על הרייל. הסיבוב פרונטסייד הזה טיפה שונה מסיבוב הפרונטסייד הרגיל שלכם, מפני שכאן תאלצו להרים את הזנב מעל הרייל, כדי להמנע מפגיע ברייל עם הטייל.
לליפסלייד תמיד כדאי לתת פופ יותר חזק כדי שתעלו יותר גבוה מעל הרייל ולא תאלצו לחשוש שהזנב יתקע מתחת לרייל.

באקסייד ליפסלייד – קרוב לוודאי התרגיל הכי מסובך לפני שמתחילים עם סוויצ' או ספינים לרייל.
הגישה זהה לגישה של באקסייד 5050, רק שבקפיצה מסתובבים באקסייד (בעדינות!), עד שנוחתים בעמדת פרונטסייד בורדסלייד על הרייל.
כדאי לתרגל את הבאקסייד 5050 טוב טוב לפני שמנסים באקסייד ליפסלייד.

0-5 (פייב-או) – נקרא גם טיילפרס. סלייד זה זהה ל50 50, רק שכל המשקל יהיה על הרגל האחורית, כך שהמגע היחיד בין הבורד לרייל הוא בזנב של הבורד – הטייל.

נוזפרס – בדיוק אותו הדבר כמו ה0-5, רק שהמשקל על הרגל הקדמית. כאן צריך להיזהר שלא להישען יותר מידי קדימה, אחרת לפנים שלכם יהיה דייט עם הרייל.

פרונטסיידבאקסייד סמית' – מעין שילוב של פרונטסייד או באקסייד ליפסלייד ו 0-5. הגישה היא כמו של ליפסלייד, כשהטייל צריך לעבור מעל הרייל. בסמית' נוחתים על הרגל האחורית וכל החלק הקדמי של הבורד בולט מצידו השני של הרייל.
משכיסינו את הסליידים הבסיסיים אפשר להתחכם קצת, וכאן נכנסים הפרצלים(Pretzel) והסוויצ'ים(Switch).

כל סלייד שציינו יכול להתבצע גם בסוויצ', כלומר לגלוש בכיוון ההפוך, ואז מוסיפים לפני שם התרגיל 'סוויצ'. כלומר באקסייד ליפסלייד יהפוך לסוויצ' באקסייד ליפסלייד, וכך הלאה.

פרצלים הם ספינים של 270 מעלות בעליה לרייל או בירידה ממנו. מן הסתם, פרצל ניתן לעשות עם בורדסלייד או ליפסלייד.
אם נגיד אתם רוצים לעשות 180 לפני 5050, אז פשוט אומרים 180 ל5050.

עכשיו המשפט בתחילת הכתבה ברור לא?

רגע לפני שאתם רצים לנסות את מזלכם על הריילים, חשוב לציין כי ג'יבינג זה דבר מסוכן ביותר, וכי פציעות הן דבר שכיח. אין טעם סתם לזרוק את עצמכם על מתכות משוננות ולקוות לטוב. בפעמים הראשונות שלכם, תתנסו בסנופארק על בוקסים רחבים, שטוחים ונמוכים, כדי למזער את הסיכוי לפציעה. בנוסף, קיימים גם מדריכי פריסטייל ברוב האתרים, שישמחו ללמד אתכם את סודות הג'יבינג.
לבישת מיגון בעת הגלישה היא דבר מומלץ, אך כשגולשים על ריילים המיגון הוא חובה.
אביזרי המיגון התקדמו בשנים האחרונות בצורה משמעותית וישנם כיום מגנים לכל אזור בגוף, כאשר המגנים האלו כמעט ולא מורגשים, לכן ניתן להמשיך לבצע את כל הטריקים האפשריים. המיגון הכי חשוב לריילים הוא כמובן הקסדה. אחר כך ניתן לרכוש מגן מלא או חלקי לגב, כזה שישמור על עמוד השדרה. ישנם גם מגנים קטנים יותר למרפקים או לברכיים
ובנוסף מכנסי מגן יכולים בהחלט למנוע עכוזים כחולים, נפוחים וכואבים.לא משנה איזה מיגון אתם בוחרים לרכוש, חשוב שתהיה לכולנו גלישה מהנה ובטוחה.

משתמש באפליקציית פייסבוק? פתח באפליקציה המשך בדפדפן
לאיזה סניף תרצה לנסוע? סניף תל אביב סניף חיפה סניף הרצליה
לאיזה סניף תרצה להתקשר? סניף תל אביב סניף חיפה