מי הרג את כובעי הסקי?

כל מי שגלש בשנות ה90 ובתחילת שנות ה2000 זוכר שפעם, אף אחד לא היה גולש עם קסדה. לעומת זאת, כיום נדיר מאוד לראות אנשים שמוכנים לקחת על עצמם את הסיכון שבגלישה ללא קסדה. עולם הגלישה עבר תהליך מהיר ומעניין מאוד בנושא הקסדות, בואו ננסה להבין מה קרה פה.

כל מי שגלש בשנות ה90 ובתחילת שנות ה2000 זוכר שפעם, אף אחד לא היה גולש עם קסדה. לעומת זאת, כיום נדיר מאוד לראות אנשים שמוכנים לקחת על עצמם את הסיכון שבגלישה ללא קסדה. עולם הגלישה עבר תהליך מהיר ומעניין מאוד בנושא הקסדות, בואו ננסה להבין מה קרה פה.

בגדול אפשר לראות שלושה אירועים מרכזיים שקרו בעשרים השנים האחרונות שהאיצו מאוד את השינוי התרבותי הזה. הראשון מביניהם הוא המוות הפתאומי של שני גולשי הסקי מייקל קנדי וסוני בונו. שני גולשים מנוסים שנפצעו אנושות בחורף של 1998 בהפרש של שישה ימים בלבד. 

בעקבות האירוע הטראגי הזה הוחלט כבר באותה שנה לחייב חבישת קסדה בתחרויות ה X-GAMES. זה היה אירוע שעשה הד גדול. למעשה, נוצר שינוי תודעתי של ממש כאשר כל העולם צפה בגולשים הטובים בעולם מתעופפים בהאף-פיפ ובמגה קיקרים עם קסדות על הראש. הקסדות הפסיקו להיות פריט של החנונים הפחדנים, אלא של המקצוענים האחראים.

השינוי הסופי קרה בשנת 2011 כאשר שני הריזורטים הגדולים במרכז אמריקה: וייל ואינטרהווסט, הכריזו על חובת חבישת קסדה בעת הגלישה. אחריהם אתרים רבים אימצו את הגישה מתוך ההבנה שכל פציעה בשטח האתר פוגעת במוניטין שלו. כיום, נדיר לראות אתרים שאין בהם חובת חבישת קסדה וחשוב לדעת זאת לפני שנוסעים לחופשת סקי.

בעקבות העלייה בביקוש לקסדות חברות רבות החלו לייצר קסדות גלישה המוגנים תחת תקנים בין-לאומיים של קשיחות והגנה. אז איך למרות זאת יש פערים כל כך גדולים במחירים? הפערים נובעים בעיקר מפערי משקל ופיצ׳רים שונים בכל קסדה. לגבי משקל חשוב לציין כי כמובן שקסדה קלה יותר תקל על שרירי הצוואר שלכם ותמנע שרירים תפוסים. בין הפיצ׳רים המעניינים תוכלו למצוא סגירה מגנטית (לא צריך להוריד את הכפפות!), מנגנון התאמה עם boa ומיגון אדיר של ריפודים וספוגים פנימיים.

אחת המערכות המעניינות בעולם קסדות זה היא ה-MIPS. מדובר למעשה בשכבה נוספת של חומר שבעזרת מערכת של נקודות חיבור אלסטיות בקסדה יש אלמנט נוסף של ספיגת אנרגיה. המערכת באה לידי ביטוי בפגיעות זוויתיות ומונעת תנועה סיבובית של המוח בתוך הגולגולת. נשמע קצת מפוצץ? בקיצור ה-MIPS מוריד את הסיכוי לפגיעה מוחית. 

קסדות הן מוצר עם שחיקה גבוהה מאוד ביחס לציודי סקי וסנובורד. המצב הוא כך בגלל שהקסדות של היום עשויות מחומרים פלסטים (כלומר שאינם חוזרים לעצמם אחרי ספיגת אנרגיה). תכונה זו היא מה שגורם לכך שהאנרגיה תיספג בקסדה ולא תולך לראש שלנו. חשוב להבין שיש גבול לכמות האנרגיה שקסדה יכולה לספוג… לכן אנו ממליצים על רכישת קסדה אישית מתוך ההנחה שאנחנו לא יודע מה עבר על קסדה לפני שאנחנו משכירים אותה. חשוב לא פחות, קסדה שהייתה על עשרות ראשים אחרים זה מגעיל 🙂

אנחנו מחזיקים כאן בסקי-פס מגוון קסדות בקשת מחירים רחבה מאוד מתוך ההבנה שקסדה הוא מוצר חובה עבור כל גולש: קסדות סטייל קלילות של חברת Anon, קסדות סקי קרביות של Salomon  או קסדות MIPS מתקדמות של חברת Smith.

מאחלים לכם גלישה מהנה ובטוחה ואל תשכחו שקסדה בראש טובב!!